lördag 22 februari 2014

Matatu

Att ta sig fram i Kenya är ett äventyr i sig. Här åker man matatu. Jag frågade Emil hur han skulle beskriva en matatufärd men han sa bara: "Det går inte, man måste åka hit och uppleva det själv!". Jag tycker definitivt att ni ska följa hans råd men jag ska ändå försöka beskriva hur det går till. 




När vi vill åka någonstans går vi till vägen, det är den enda asfalterade vägen i området så den är lätt att hitta. Där behöver man inte vänta länge innan en matatu tvärbromsar framför en. I Emils turistbok om Kenya står det att Matatu är en minibuss som max får ta in 14 passagerare och att alla måste använda säkerhetsbälte. Jag skrattade högt när jag läste det för det är så långt ifrån verkligheten man kan komma! Säkerhetsbälten har jag aldrig sett och i matatun trycker dem in minst 20 pers och den räknas inte som full förrän 4 pers hänger utanför. Här får man räkna med en höna i knät och att dela säte med 3 andra. Men inte oss emot. Man får så många nya vänner på köpet!

Så fort matatun stannar för att släppa av eller plocka på folk så omringas den av kvinnor som vill sälja saker. Då kan man köpa ananasklubba, detta mästerverk! En ananasbit på pinne helt enkelt. Så gott! Bästa var när en kvinna ville sälja sweet bananas till oss för 100 euro. Då skrattade hela matatun så hela bilen nästan föll ihop.


En rolig lek är att hitta dem bästa matatu-namnen. Här heter matatusarna nämligen alla möjliga grejer. Det vanligaste är budskap som: "God is awesome", "Jesus is King", "Trust in the Lord" eller de lite mer hotfulla med "The judgement day is coming". Sen kommer vi till de religiösa budskapen som "Manchester United is awesome", "Ronaldo is King" eller bara "Shakira". Bästa matatun är den som kör mellan små byar här i västra Kenyas landsbygd som heter "Nairobi-Barcelona". Matatu är hatkärlek men definitivt ett äventyr!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar