lördag 22 februari 2014

Fiskarens son

Jag är här i Kenya med Emil. Vi går i samma klass på folkhögskolan och folkis-livet är bra för en vänskap men jag kan lova er att om man vill lära känna någon på riktigt ska flytta ut till den kenyanska landsbygden tillsammans! Emil kommer från Vinön som ligger i sjön Hjälmaren vid staden Örebro i landskapet Närke. Jag har ingen aning om var varken Vinön, Hjälmaren, Örebro eller Närke ligger men enligt Emil är det en bra plats. En upptäckt hos mig själv här är att jag kan Kenyas geografi mycket, mycket bättre än Sverige. Men Emil kör geografilektioner med mig då och då och nu har jag lärt mig att Örebro inte ligger strax öster om Göteborg iallafall. Emil gillar att prata om Vinön, sin familj, hans flickvän Caisa, om lumpen och så tycker han jättemycket om nån snubbe som levde på 1800-talet som tydligen ska vara den mest spännande personen som någonsin levt! Jag får lära mig massa nya saker av Emil vilket är väldigt bra och kul. 

När man umgås varje dag som jag och Emil får man se många sidor av varandra. Emil får stå ut med mitt konstanta sötsug, min extremt dåliga balans och mina dumma frågor. För ett tag sedan var jag extremt trött och tjurig och inte den roligaste personen att hänga med, men Emil lyckades knäcka min kod. Den långa promenaden mellan centrum och våra hem började dåligt då jag var svettig, trött, sur och hungrig. Emil bar min kasse, matade mig ständigt med kakor, såg till att jag inte trillade och fick mig att tänka på annat genom att låta mig prata om push-up-bh:ar halva vägen. Genialiskt för när vi närmade oss hemma var jag på jättegott humör! Han kan han! Jag får skratta åt Emils engelska som ofta är klockren. Ett bra exempel är att han gärna säger till kenyanerna ”We have a lot of semen in Sweden.” när han menar att vi har mycket lax (salmon)... Åh, det skapar många fnissattacker och ett diskret försök av mig att få till rätt budskap. Jag och Emil kan prata länge om våra favoritställningar, och nu får ni inte missförstå, detta handlar enbart om vilken ställning som är bäst när man ska pricka rätt på utedasset. Utedass överlag är ett ganska vanligt samtalsämne för oss. Gott att vi kan slappna av iallafall! 


När vi åker till Nairobi i slutet av mars ska vi möta upp Emils flickvän Caisa på flygplatsen. Caisa går också på Mullsjö folkhögskola och är superduperduktig på att måla. Det ska bli jättekul att få hänga med henne de sista veckorna i Kenya och jag hoppas på en stor leverans av svenskt godis! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar