fredag 21 februari 2014

Ensakia Primary School

Mitt volontärarbete är att jag, 5 dagar i veckan, jobbar som lärare på grundskolan Ensakia Primary School här i byn. Ensakia är en fin men sliten skola. Lokalerna är dåliga med jordgolv, plåttak och fönster utan glas. Det finns inte heller någon elektricitet. Men trots att det är slitet så är skolan fin och platsen har verkligen växt i mitt hjärta. Här är jag lärare i engelska i klass 7 och i Social Studies i klass 8 och hjälper till med annat. Även om jag inte har någon erfarenhet av att lära ut så går det väldigt bra och det är väldigt kul att få vara i klasserna. Jag trivs!

Varje måndag och fredag är det samling på skolgården på morgonen, assembly. Man börjar med att hissa flaggan och sjunga nationalsången. Sen talar någon lärare och rektorn, de berättar lite information om veckan och alla hårda regler som måste följa. Mycket snack om disciplin! Vissa fredagar kommer en pastor dit och predikar. Jag fattar inget då han predikar på kiswahili men barnen verkar uppskatta det och skrattar mycket. Alla klasser får också sjunga en sång för resten av skolan. Det är väldigt mysigt! De mindre barnen är bäst för dem har ofta väldigt roliga rörelser till sina sånger, tappar takten och dansar in i varandra. Jag fnissar så mycket under dem här samlingarna. 

Jag rättar läxböcker och dricker te med mina kollegor i lärarrummet. Det här lärarrummet får svenska lärarrum att se ut som lyxhotell. Men även om det skulle behövas bättre lokaler så trivs jag bra här. Blir mycket snack och skratt här.


Depute head teacher Madame Jane och klass 8. Madame Jane är en lärare jag inte direkt älskar. Hon är inte så smart men sjukt sträng mot sina elever. Men klass 8 på bilden är mina favoriter! Dem är så roliga, smarta och mysiga att umgås med. Varje dag ropar dem från klassrummet: ”Madama Anna! Come teach our class!”. Då blir jag nöjd! Jag är inte så bra lärare i den här klassen dock för vi sitter mest och pratar om annat, så det är nog därför dem gillar att ha mig där. Men det är både mindre arbete för dem och mig så det är en win-win!



Duke i 8:an håller en lektion i sexualkunskap. Jag har nog aldrig sett någon så generad som den tjejen som försöker dra bort pappret från hans händer var när han pratade om detta. Jag och de flesta andra elever tyckte det var jättekul!


Min kollega Nicodemus, eller Nico som jag kallar honom. Nico är väldigt rolig och jag umgås mycket med honom på skolan. Vi tävlar i det mesta; vem som rättar snabbast, vem som kan dricka flest koppar te utan att behöva springa till det extremt äckliga utedasset, vem som är gör flest mål i fotboll, vem som kan göra flest armhävningar osv. Tyvärr vinner han alla tävlingar och jag börjar bli en dålig förlorare! Nico är också bäst på att få mig att börja skratta i situationer då det inte är läge för fnitter, typ när jag sitter och vaktar ett viktigt prov som kräver koncentration av eleverna eller har ett seriöst samtal med rektorn. Under kort tid har Nico lyckats döda min image som seriös lärare totalt!

Jag spelar frisbee på skolgården. Ingen av eleverna eller lärarna hade någonsin hört talas om eller sett en frisbee tidigare. Men det gick riktigt bra att spela!

Fina, glada elever i 1:an! Mina nya barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar