lördag 22 februari 2014

Älskade Mullis

Bild: Mullsjö Folkhögskola

Jag vandrar runt här i Kenya tack vare min utbildning på Mullsjö folkhögskola. Där läser jag Volontärlinjen Global under ett år och tjena, jag älskar det! När jag sökte linjen gjorde jag det enbart för resan, jag var till och med opepp på en termin på skolan och önskade att jag kunde åka iväg direkt. Men det tog inte lång tid innan jag insåg vilken fantastisk plats folkhögskolan är. När jag skulle åka till Kenya i början av året önskade jag att jag kunde stanna på folkis lite längre, eller ännu bättre- att folkis skulle flytta ner med mig. Även om jag trivs superbra i Kenya är jag redan nu taggad på att få komma tillbaka till Mullsjö och alla mina favoriter till människor som jag kommer få umgås med då!

Under hösten har jag gått med en underbar liten klass på 7 personer. Jag och Emil är i här i Kenya, Rebecka, Hanna och Martin är i Sydafrika och Emmy och Linda är i Swaziland. Det är en rolig klass full av drivna, roliga och spännande personer. Jag trivs så bra med dessa änglar! Gerd är vår klasslärare och extramamma och henne tycker vi alla väldigt mycket om. Under hösten har vi läst kurser som; Mänskliga rättigheter, milleniemålen, FN:arbeten, flyktingpolitik, globalisering, klimat, handel, världshistoria, psykologi och hållbar utveckling. Jag har lärt mig så mycket om världen under den här korta tiden och det har bara ökat mitt intresse för att jobba med globala frågor. Nu hoppas jag att FN anställer mig inom kort!
Jag är volontär i Kenya via fredsorganisationen Peaceworks. När PW är hos oss på Mullsjö är det högt tempo men jättekul! Vi har haft två kurser med dem under hösten, DRIV som handlar om att driva projekt, jobba i grupp osv samt en volontärförberedande kurs om kulturkrockar, icke-vålds principer m.m. Båda kurserna har väldigt givande men framförallt roliga!


Jag trodde inte att folkislivet var något för mig och var väldigt skeptisk mot det innan jag började. Jag tänkte att det skulle vara för töntigt eller för flummigt för mig, vilket ju man förstår att jag tänkte med tanke på hur cool och seriös jag är... Men folkislivet visade sig passa mig utmärkt. Jag trivs så bra med att bo på skolan, att umgås med massa olika människor med olika intressen, kunskaper, erfarenheter och bakgrund och från många platser i landet. Här tror jag verkligen att jag har samlat på mig vänner för livet. 

Bild: Mullsjö folkhögskola

Kolla in mina klasskompisars bloggar:

Rebecka och Hanna i Sydafrika: http://sydafrikabrev.blogg.se
Emmy och Linda i Swaziland: http://livinginswaziland.blogg.se
Martin i Sydafrika: http://martinlilja.wordpress.com

www.mullsjofolkhogskola.nu
www.peaceworks.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar