fredag 28 mars 2014

Att vara elev på Ensakia Primary

Skolan här i Kenya är himla annorlunda från hur vi har det i Sverige. Nästan varje dag förvånades jag över något nytt som hittades på i skolan vi jobbade på. Man börjar skolan när man är 3 år (ungefär) och då börjar man Baby Class, sedan blir det Nursery och sen Pre Unit som är Preparatory school. De tre åren kan jämföras lite med våra dagis, bara att här sitter dem i skolbänkar och får hemläxor istället för att leka med klossar… När man är klar med Pre Unit är det dags för Primary school där man går från Standard 1 till standard 8. När de är klara med standard 8 får de hoppas på att bli antagna till en bra Secondary school som inte är allt för dyr (alla är allt för dyra) och där går dem 4 år. Men jag var aldrig på någon Secondary school här i Kenya så jag kan bara berätta om Primary school. Så här kommer min syn på det!



Ensakia Primary School var en fantastisk skola att jobba på och jag trivdes himla bra, men jag är glad att jag själv inte gick där som elev. Här i byn tillhör man stammen Gusii och då talar man stamspråket Ekegusii. I Kenya finns det hur många stamspråk som helst så därför har man bestämt att man behöver 2 officiella språk som används i officiella sammanhang som alla kan förstå, Engelska och Kiswahili. Det är ju himla bra med gemensamma språk men det skapar stora problem för eleverna. I Baby Class, Nursery och Pre Unit får barnen prata Ekegusii, dem kan ju faktiskt inget annat språk, men varje dag har de lektioner i Kiswahili. Visst är 3-åringar väldigt snabblärda men att ha glosläxor i ett främmande språk i den åldern känns lite småjobbigt ändå… När de kommit upp till Primary school vid ungefär 6 års ålder är det förbjudet att tala Ekegusii, deras vardagsspråk får inte längre användas överhuvudtaget. Jag har tillochmed hört lärare skrika "Ekegusii must die!" till elever som brutit mot regeln. Från och med 1:an är alltså all undervisning på ett nytt språk som de annars inte använder. Detta gör att många elever får det svårt när de går från Pre Unit till Standard 1. I 1:an, 2:an och 3:an är undervisningen på Kiswahili förutom engelskalektionerna. När de börjar 4:an däremot ändras det så all undervisning är på engelska förutom Kiswahililektionerna. Tänk dig att du nu ska lära dig termer i biologin på ett helt nytt språk, det är inte konstigt att så många måste gå om just 4:an i det här landet.

På Ensakia Primary school är det 52 elever i Standard 3 i ett litet klassrum med ungefär 4 elever på samma bänk. Man kan liksom inte ens se alla elever för dem är så många! Jag har inte varit så mycket i 3:an just för att dem inte kan engelska så bra. Jag har haft några få engelskalektioner med dem men då har deras klasslärare fått vara med och översätta vissa ord eller meningar när de inte förstår. De är duktiga elever men när jag rättar deras engelskaböcker blir jag bara ledsen av att veta att dem, om lite mer än ett halvår ska ha all undervisning på detta svåra språk. Jag tror inte att alla 52 elever kommer klara det. 

I ett land med över 40 olika stamspråk förstår jag att de behöver officiella språk att kunna använda över gränserna. Det är jättebra att eleverna blir bra i Kiswahili och Engelska för så fort de rör sig utanför området Kisii Highlands är det ingen som förstår Ekegusii längre. Det är viktigt med bra engelskakunskaper överlag. Men tänk er själva att vara 6 år och precis ha fått flytta från småbarnsklasserna till de stora barnen som finns i de stora klassrummen i Primary. Jag tror att många är nervösa när de får flytta till skolbänkarna och börja första klass. Så börjar läraren prata Kiswahili och du som elev förväntas göra alla uppgifter och svara på alla frågor på Kiswahili, ett språk du aldrig pratar annars. Det gäller att lära sig fort minsann…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar