söndag 30 mars 2014

Elefantbebisar, giraffer och bra grejer!

Igår åkte jag, Emil och Caisa ut på en heldag med turistande! Emil står för de fina bilderna!


Vi började dagen på David Sheldrick wildlife trust som är ett elefantbarnhem för föräldralösa elefanter. De här små tossarna har förlorat sina mammor på savannen och blir då omhändertagna här. Hemmet tar emot elefanter upp till 3 års ålder och de får stanna upp till 3 år. Elefanterna sover i små stalliknande hus där det också finns lite sängar med madrass där elefantskötarna sover. Himla fint!


Detta var den minsta elefanten som var så söt att jag smälte.



Efter en stund kom de äldre elefanterna ut och dem var mycket större än de små trots att det bara skilde något år mellan dem. En elefant var så van och cool att han matade sig själv utan någon skötare. Vuxenpoäng!


Efter besöket hos elefanterna åkte vi vidare till AFEW giraffe centre som är en liten giraffpark! Här fick man mata och klappa på några giraffer. Det var ganska många giraffer ute på fältet och de 2 som var framme hos oss hette Ibrahim och Brian. Jag hängde mest med Ibrahim som hade en lång, blå tunga och var jättelång!

 Ibrahim!


Vi avslutade dagen med ett besök på Nairobi National Museum. Ett bra museum värt att besöka med fina foton, coola djur och bra berättelser!

Jag och Caisa utanför museet.


Jag var i Nairobi för 3 år sedan med mamma och pappa för att besöka min morbror med familj som bodde här då. Därför har jag besökt alla de här platserna förut så för mig var det ett återbesök. Men det var himla roligt att se igen och göra om. Blev ju nya elefanter, nya giraffer och nya intryck även för mig. Bra dag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar